ZCFC F1 - Purmerend JO9-3

ZCFC F1

F-pupillen zaterdag, F3, 3e klasse 05

6 december 2014 9:00

KOOUUDDDDD!!!! Maar gelukkig wel droog. Op een beetje afgetrapt baggerveldje met veel te kleine doelen, mochten de jongens de laatste competitiewedstrijd van de 1e seizoenshelft aantreden tegen de F1 van ZCFC. 1 plaatsje lager op de ranglijst moesten we dus knokken voor onze plek. Dit zonder Max die Sinterklaas op bezoek kreeg in Zutphen.

Met Daniël als sluitpost in de eerste helft gingen onze jongens op zoek naar het openingsdoelpunt. Het was duidelijk dat bij een aantal kinderen (dat geldt voor beide teams overigens) de Sint gisterenavond op bezoek is geweest, want een aantal spelers oogt vermoeid en niet helemaal scherp. Desondanks wordt er door beide ploegen best goed gevoetbald en is de wedstrijd in de eerste minuten in evenwicht. Ondanks dat duidelijk is dat FC de betere ploeg is en dat hier een overwinning gehaald moet gaan worden, komen we in de 4e minuut toch op achterstand als Jordi bij het uitverdedigen de bal verkeerd raakt en daarmee Daniël verrast met een schitterend schot in de rechterhoek, 1-0. Wat ik knap vind is dat Jordi door dit ongelukje (gebeurd ook regelmatig in de eredivisie!) niet in de war raakte, maar gewoon een tandje bij schakelde. Ook de reactie van het team was geweldig. Niet mopperen, maar gewoon schouders eronder en op zoek naar de gelijkmaker, helemaal TOP!
2 minuten later herstelde Thies het evenwicht alweer door eerst 2 man uit te spelen en daarna beheerst raak te schieten in de korte hoek, 1-1. FC neemt het heft in handen en zet druk op het doel van ZCFC, maar mede omdat het doel veel te klein is, lukt het niet om het overwicht in doelpunten om te zetten. ZCFC weet door goed verdedigingswerk en uitstekend meevoetballen van onze keeper ook geen kansen te benutten.
In de 13e minuut komen we toch op voorsprong als Jordi een hoekschop van Thies onhoudbaar in de kruising knalt, 1-2. Dit was ook de ruststand en gauw zoeken we de kleedkamer op.

In de tweede helft nam Rogier de plek van Daniël onder de lat over en gingen we door waar we de eerste helft gebleven waren. Er werd leuk gevoetbald, maar af en toe ook slordig verdedigd. Gelukkig stond Rogier stevig op zijn post en showde Daniël regelmatig zijn snelheid als hij weer een aanvaller van de bal wist te lopen na een enorme sprint. Het spel golfde op en neer en beide ploegen kregen kansen. Wij waren in de 6e minuut de gelukkigen die het scorebord deden verspringen. Vanaf de linkerkant gaf Wout een harde voorzet en bij de 2e paal wist Thies zijn knie tegen de bal te krijgen waardoor de bal achter de keeper van ZCFC verdween, 1-3. Helaas nam FC toen wat gas terug omdat ze dachten dat ze er al waren. Maar in de 11e minuut werd dat afgestraft toen de spits van ZCFC er vandoor ging en niet meer door Phi achterhaald kon worden. Rogier was kansloos op de droge schuiver in de rechterhoek, 2-3.
Direct ging FC weer op zoek naar een doelpunt om de marge weer op 2 te zetten. Met goed voetbal creëerden we een aantal kansen. In de 13e minuut braken we door en ging Jordi aan de rechterkant met de bal aan de haal. In plaats van de bal breed te leggen op Wout of Tao die allebei volledig vrij stonden voor het lege doel, probeerde Jordi echter de keeper te passeren in de korte hoek. Dat was geen goede keuze, want de keeper wist de bal te vangen. 2 minuten later herhaalde de situatie zich. Thies gaf aan de rechterkant een diepe bal op Jordi, die op de keeper afstormde. De keeper kwam uit en precies op tijd legde Jordi de bal breed op de vrijstaande Wout die de bal in het lege doel tikte, 2-4.  Geweldig uitgespeeld doelpunt, maar nog beter dat de spelers TIJDENS de wedstrijd leren van verkeerde keuzes die eerder zijn gemaakt.
in het restant van de tweede helft hield Rogier met een paar schitterende reddingen de voorsprong in stand, want de koek was wel een beetje op. Er werd slecht meeverdedigd door de aanvallers en ZCFC wist regelmatig door te breken. Met gevaar voor eigen leven stortte Rogier zich in de 17e minuut op de bal, precies voor de voeten van de spits van ZCFC die bij deze actie het hoofd van Rogier raakte. Maar onze bikkel wreef over zijn hoofd en zei heel droog: ‘maar het is tenminste geen doelpunt’. In de laatste minuut van de wedstrijd wist ZCFC Rogier nog wel te verschalken, maar de overwinning kwam verder niet meer in gevaar. 3-4 was de eindstand.

Weer een overwinning, maar het was deze keer wel wisselvallig. Periodes van goed voetbal werden afgewisseld met heel slordig spel. Het ene moment werd geknokt voor iedere bal om vervolgens met 4 man voorin te kijken hoe de 2 verdedigers het met de keeper opnamen tegen 5 aanvallers. We zullen maar zeggen dat we tevreden zijn met de punten en volgend jaar maar vragen of de Sint niet op vrijdagavond langs wil komen.

Groet, Rindert