Purmerend MO11-1 winnaar na moeizame wedstrijd

Purmerend MO11-1

Meisjes onder 11, MO11-1, 2e klasse 03

2 december 2017 10:15

Een wedstrijd in de mist, die ook bijna de mist in ging. Een wedstrijd waarin de meiden eigenlijk vooral tegen zichzelf leken te spelen en waarin de nummer laatst van de competitie zelfs mocht hopen op hun eerste punt van het seizoen. Gelukkig wisten we aan het einde van de wedstrijd orde op zaken te stellen, maar het ging vandaag zeker niet zo makkelijk als we allemaal van tevoren een beetje verwacht hadden.

Het is ook lastig om tegen een team te spelen dat nog niks gewonnen heeft. Je moet opletten dat je zo'n team niet gaat onderschatten, terwijl je weet dat de meiden van de tegenstander snakken naar hun eerste overwinning. Onze meiden hadden het er duidelijk moeilijk mee om hun plekje in het veld te vinden, maar vooral ook om elkaar te vinden. Er werd veel gepingeld, vooral in de eerste helft, en te weinig naar elkaar gespeeld. Zo maakten we het vooral onszelf heel erg lastig.

Toegegeven, het waren niet echt ideale omstandigheden vandaag. Het was rond het vriespunt, het veld was hierdoor niet optimaal en het was zelfs mistig. De voorbereiding was ook niet optimaal, en zo sta je dan toch een beetje onwennig aan de aftrap. Het was wel gelijk duidelijk dat we hier het betere team waren. Westfriezen heeft een team met aardige, beleefde meiden, die aanvallend heel veel moeite hadden over onze middellijn te komen. Demy en Jayda stonden klaar om elke aanval op te vangen en deden dat weer heel erg goed. Westfriezen had wel een duidelijke verdedigende tactiek. Met zijn allen voor het doel en koste wat koste de bal tegenhouden. Hier hadden onze meiden het duidelijk moeilijk mee. Vooral ook omdat er te weinig gepasst werd kwamen onze dames er simpelweg niet langs. Er waren wel corners, maar ook hier waren we niet effectief genoeg mee.

En zo gingen we met 0-0 de rust in. Gefrustreerde meiden in de kleedkamer, die wel allemaal duidelijke ideeen hadden over waar het aan het misgaan was. Zo ontspon zich een goed gesprek over wat er anders zou moeten in de tweede helft. Dit is echt een stel meiden die weten wat er anders moet als het niet goed gaat, maar om het dan ook op het veld te laten zien is een tweede.

In ieder geval gingen we weer vol energie de tweede helft in. Maar, die stomme bal wilde er maar niet in. Zo sloeg de positieve energie eigenlijk vrij snel opnieuw om in frustratie. Het probleem was in de tweede helft eigenlijk dat er te voorzichtig werd gespeeld. Nu werd er juist weer teveel gepasst, ook in situaties waar het juist beter was om er zelf voor te gaan. Zo blijft het soms lastig voor die meiden om een goede oplossing voor bepaalde spelsituaties te vinden. De Westfriese muur bleef ook recht overeind staan, zodat de coaches en meegereisde ouders duidelijk rekening moesten gaan houden met een gelijk spel. Sterker nog, de tegenstander rook dat er meer dan een punt in zat en probeerde aanvallende stappen te maken.

Vijf minuten voor tijd toch nog de verlossing. Ivana maakte een mooie actie door het midden, omspeelde een paar meiden en deed het oog in oog met de keeper helemaal perfect. Ze schoot de bal mooi in de hoek en zo werd het alsnog 1-0 voor ons. Grote opluchting bij iedereen en de rest van de wedstrijd werd eigenlijk heel simpel uitgespeeld. Na afloop waren negen bevroren meiden dan toch heel blij met de behaalde overwinning. En tja, het was misschien geen mooie wedstrijd, maar de meiden hebben wel fantastisch geknokt en de punten binnengesleept. Dat is toch ook een kenmerk van een topteam? ;-)

Want topmeiden zijn het allemaal, en we zijn beretrots dat onze dames nu op de 4e plaats staan in de competitie! Volgende week de laatste wedstrijd tegen St. West Frisia en dan gaan we kijken of we als 4e of als 5e eindigen. In een poule met 12 teams is dat toch echt een hele mooie plek.