MO13-2 combineert naar mooie overwinning

Medemblik FC MO13-2

3e klasse 3*

30 maart 2019 9:00

De meiden van de MO13-2 hebben een drukke week achter de rug. Na twee goede trainingen hadden ze gisteren een clinic bij de Eredivisie dames van VV Alkmaar. Volop inzet en veel gezelligheid, maar de meiden lagen er wel laat in gisteravond. Volop kleine oogjes dan ook in de kleedkamer deze ochtend, waar de vraag of iedereen lekker had geslapen voornamelijk met gebrom werd beantwoord.

Maar ja, na het fluitsignaal stonden onze supermeiden er wel weer gewoon. Medemblik is niet de lastigste tegenstander in onze poule, maar we hebben het eerder dit seizoen wel een aantal keer moeilijk gehad als we zelf het spel moesten maken. Daar was deze keer eigenlijk geen sprake van. Al in de eerste tien minuten was duidelijk dat we hier niet zonder overwinning van het veld zouden stappen. Het had eigenlijk na tien minuten ook al best 3-0 voor ons mogen staan, met prachtig uitgespeelde kansen voor Luna, Isabella en Lisa G, maar de bal wist het net niet te vinden. Laten we het er op houden dat de slaperige meiden hun vizier nog niet helemaal op scherp hadden staan.
Na tien minuten was er dan heel even een momentje dat Medemblik er een paar keer uit kon komen, maar onze verdediging stond fantastisch te spelen.
Met Dalila en Lisa H in het hart, en Frederique en Selin (later een sterk invallende Zeynep) op de flanken, hadden we een stevige geelrode muur staan waar zeker in de eerste helft bijna niet doorheen te komen was. Het momentum lag dan ook snel weer aan onze kant. Sterker nog, het was binnen een minuut of vijf eigenlijk gedaan met de wedstrijd. De meiden waren enorm goed aan het overspelen en zo kwam de bal eerst bij Isabella, die dit keer wel doel wist te treffen. Vlak daarna was het Luna, die na wederom een mooi opgezette aanval van onze meiden helemaal vrij kwam en met een hard schot de 2-0 binnenwerkte. Lisa G was onvermoeibaar vanaf de linkerkant en zag haar inzet vlak voor rust wel beloond. Na een mooie rush passeerde ze de keeper voor de 3-0. Isabella raakte dan nog een keer de lat, waarna het rustsignaal klonk.

Blije meiden in de kleedkamer. Normaal hebben we wel het een en ander op te merken op het spel, maar dit keer hoefden we eigenlijk alleen maar een beetje bij te schaven en de meiden een enorme pluim te geven. Het enige waar het in de eerste helft aan had geschort was dat er niet meer doelpunten waren gevallen.

De tweede helft ging het tempo van onze kant iets omlaag. De meiden waren toch wel moe na het energieke spel van de eerste helft en Medemblik wist er wat vaker doorheen te komen. In de gevallen dat onze verdediging werd gepasseerd stond Ezri echter weer enorm goed te keepen. Ze is de afgelopen weken echt fantastisch op dreef. Maar dat kunnen we eigenlijk over het hele team wel zeggen. Onze verdedigende meiden ontlokten de coach van de tegenstander de opmerking dat we wel een hele kleine verdediging hadden, maar toch hadden ze een vrijwel perfecte controle. Je kan in de verdediging wel alleen maar grote meiden neerzetten, maar onze meiden achterin combineren snelheid en inzet met elkaar en kunnen het zo eigenlijk elke aanval wel moeilijk maken.
Midden stond het ook weer prima. Isabella begon heel sterk als mid mid, geholpen door Yenthl, Madelief, Liona en Tamara op de flanken. Deze meiden hebben een puike wedstrijd gespeeld. Je ziet aan meiden als Liona, Madelief en Tamara, die toch wat moeite hadden om in het begin van het seizoen te wennen aan het grote veld en de grotere tegenstanders, dat ze elke week beter gaan spelen en dat er meer durf in hun spel komt. Er werd goed gepasst en naar elkaar gekeken. En Yenthl speelt pas een maand of twee maar gooit zich onverschrokken in de strijd alsof ze al jaren staat te voetballen. Jasmijn nam halverwege de eerste helft de plek van Isabella over, waarna Isabella naar de spitspositie ging. Jasmijn is een hele zekere factor in het team, met een tomeloze inzet. Ze speelde ook een hele goede wedstrijd.

We mogen ook trots zijn op onze aanval. Lisa G, Isabella en Luna kunnen combineren, mooie rushes maken en hebben alledrie een vlammend schot. Als zij op dreef zijn is er geen houden aan. Dat was ook te merken in de tweede helft. Het was eerst Isabella die heel knap haar tweede van de dag maakte, waarna Luna een vrije trap mocht nemen. Ze stond op dat moment eigenlijk langs de kant, maar we hebben haar razendsnel in laten vallen toen we zagen dat de bal op een voor haar perfecte plek lag. Ze nam een aanloop en werkte de bal er vanaf toch nog behoorlijk grote afstand fenomenaal in. De trainer van onze tegenstander stond er met open mond naar te kijken.

En zo was het 5-0! Alom blijdschap bij de meiden en hun trotse fans, die nu eindelijk weer een keer goed hebben kunnen zien waar hun meiden toe in staat zijn. Als we niet met windkracht 11 moeten spelen, en als de tegenstander geen reuzinnen achterin neerzet, dan hebben wij simpelweg een team dat elke tegenstander aan kan. Of misschien kwam het wel doordat de meiden nog liepen te stuiteren van de enorme lading patat, cola en snoep die ze de voorgaande avond bij VV Alkmaar naar binnen hadden gewerkt.

De grootste winst van vandaag was dat de meiden de rust namen en geen ballen meer zomaar wegtrapten, wat hiervoor nog wel eens gebeurde. In plaats daarvan keken de meiden goed en namen de tijd voordat ze de bal wegschopten. Dit zorgde gelijk voor veel verzorgder spel. We hebben het daar deze week veel met de meiden over gehad en het is toch prachtig als dat dan zo goed wordt opgepikt. We zijn nu weer geklommen naar de derde plek in de competitie, en zijn nog steeds ongeslagen. Niet het belangrijkste, maar wel een hele leuke bijkomstigheid van de inzet van onze meiden! Ook leuk: de geblesseerde meiden die vandaag niet mee konden doen stonden toch langs de lijn om hun teamgenoten aan te moedigen. Toch een mooi teken van het feit dat deze meiden echt een team zijn.

Patrick