Het begin. Onder 8-2

En zo sta je dan als coach op het veld. Van de een op de andere dag.

Is het leuk? Ja, het is geweldig. Wij, Cees en ik, zien het zeker niet als vanzelfsprekend dat je de kans krijgt een elftal te begeleiden. Hoe breng je enthousiasme over? Tenslotte wil je toch dat die kinderen elke week weer met plezier naar de club komen en plezier hebben in het voetbal.

Eerste wedstrijd

Aldus, we zijn gewoon aan de klus begonnen. En ik kan je vertellen, aan enthousiasme geen gebrek. Wat mooi om al die verschillende karakters op dat veld te zien. Die eerste wedstrijd wonnen we dan ook met 15-0. Sommige kinderen schreeuwden nog na dat het 21-0 was maar die telden de penalties na de reguliere wedstrijd gewoon lekker mee. Ook prima. Als ze maar blij zijn.

Ik kan dan ook niet anders zeggen dat die eerste wedstrijd een zeer voldaan gevoel gaf. Niet zozeer door de uitslag maar meer omdat ik een team zag dat plezier had, ondanks de mix van timide en minder timide kinderen. En het leuke is, je ziet precies dezelfde gedragspatronen terug in het veld.

Tweede wedstrijd

Vol vertrouwen begonnen ze aan de tweede wedstrijd. Ze hadden tenslotte die eerste pot met groot verschil gewonnen. Maar ze werden verrast door de tegenstander. Die hadden een speler die zomaar even tot driemaal toe onze verdediging aan diggelen speelde. Tja, daar moest toch even iets op worden verzonnen. Gelukkig hebben we nu al een Jaap Stam in ons elftal, iemand die je met een boodschap het veld in kan sturen. Jaja ook op 7 jarige leeftijd heb je ze. We hebben dat jochie van de tegenstander vervolgens 10 minuten lang niet meer gezien. Bleken ze nog meer jochies met dezelfde kwaliteit te hebben. En dus moet je accepteren dat je tegenstander gewoon beter is.

Ach, zelfs na een 12-5 verlies kunnen we trots zijn. Niets negatiefs, geen gescheld, blijven lachen en de bal willen hebben. Dan rest je ze na de wedstrijd te bedanken voor hun inzet maar nog meer voor het plezier dat ze uitstraalden. En wat hebben de coaches geleerd? Nou laat die tactiek maar lekker zitten (-;

Geen wedstrijdverslagen gevonden