Oprichting
De voetbalvereniging FC Purmerend heeft sedert haar oprichting in 1926 een "zwerftocht" gemaakt door Purmerend. De oprichting vond plaats op het voetbalveld van de ter ziele gegane Katholieke vereniging "Willem Eggert" in de Overwheerse Polder (nu ongeveer hoek Kooimanweg/Flevostraat).

Oude glorie, eerste elftal 1926 (oprichting):

Zilveren jubileum in 1951:
Zilveren Jubileum FC Purmerend

Gastheer Purmersteyn
Zonder kleedkamers en doelnetten maar wel met veel enthousiasme werd daar de FC Purmerend geboren. Tien jaar later was er de verhuizing binnen de Overwheerse Polder maar dichter naar de stad. Toen in 1952 het veilinggebouw werd gebouwd moest  FC Purmerend wijken. Twee jaar lang werd gevoetbald bij gastheer Purmersteyn op het terrein vlak over de sluis. Het B-veld was gelegen aan de Aletta Jacobslaan, vlak naast waar nu het belastingkantoor staat.

Wagenweg
In augustus 1954 werd dan eindelijk het veld aan de Wagenweg ingewijd door kapelaan Rosier. Het clubhuis aldaar had maar liefs fl 13.000,- gekost en werd gedeeltelijk gefinancierd door kleine obligaties. Door de grote toevloed aan nieuwe leden, voornamelijk jeugd werd de accommodatie aan de Wagenweg al gauw te klein.

De Koog
Op 25 september 1970 werd dan ook de beslissing door de leden genomen om te verhuizen naar de nieuwe sportvelden in De Koog. Tachtig(!) leden verleenden hun medewerking om het nieuwe clubgebouw neer te zetten. Onder de naam "Operatie 71" werden de 12.000 gratis manuren zo efficiënt mogelijk besteed. Op 20 mei 1972 werd het clubhuis officieel geopend door de heer C. Beukenkamp, toenmalig wethouder van Onderwijs en Sportzaken.

Eregalerij FC Purmerend

Boven: Jac. Groot, Piet Bult, Jan Smits, Joop Moens, Bertus Blank, Jan Groot, Cor Beukenkamp. Onder: Willem Heideman, Wim Los, Hans Spaan sr, Jan van Buitenen.

1984: Oprichting F-pupillen

1986: Jac. Groot voorzitter 1978-'86

1987: Zondag 1 Kampioen 1e klasse b, afdeling Noord Holland. Zaterdag 1 kampioen derde klasse KNVB (na 4-0 op Vrone):

2001: 75 jarig jubileum

Weidevenne
In 1998 was het clubgebouw toe aan een grondige renovatie dus het verzoek van de gemeente om naar de nieuwbouwwijk "De Weidevenne" te verhuizen kwam eigenlijk op een goed moment. Dit verzoek was aanleiding tot de oprichting van de bouwcommissie met als eerste leden de heren Aad Roos, John Groot en Henk Wilms. Deze oer-leden van de FC Purmerend zorgden met een eerder geschreven toekomstplan in de hand voor de eerste aanzet van een nieuw clubgebouw in "De Weidevenne".

Eisen clubgebouw
In een programma van eisen is geschreven waar het clubgebouw minimaal aan moet gaan voldoen. Dat de achterhaalde normen van het overkoepelende NOC*NSF hierbij ver werden overschreden zegt hierbij meer over de toekomstvisie van de FC Purmerend dan over de oubollige normen van de NOC*NSF. De FC Purmerend heeft wederom namelijk te maken met een sterke aanwas van jeugd- en damesleden die hun eigen eisen stellen aan een clubgebouw. Vooral het feit dat er een sterk groeiende dames afdeling aanwezig is, vereist meer kleedruimte dan in een club zonder damesvoetbal.