In de serie profvoetballers met een FCP verleden: Jay Gorter

14 september 2020 7:15

Jay Gorter is ook een van die jonge talenten die zijn jeugd bij FC Purmerend heeft gespeeld. Jay is een doelman, goalkeeper, keeper, sluitpost of hoe je het ook wilt noemen en nog wel een hele goede ook. Zo goed, dat hij dit seizoen zijn kans heeft gepakt en de 1e doelman is bij Go Ahead Eagles uit Deventer en je kunt zijn kunsten zien op tv bij FOX, want die zendt de wedstrijden van de KKD uit.

In het jaar 2000 zag Jay het levenslicht en al snel werd hij lid van FCP. Na jaren op doel te hebben gestaan, viel zijn talent op en mocht hij zich  in de opleiding van Ajax verder ontwikkelen. Dat talent is mede verder ontwikkeld door zijn opa, die ook trainer is geweest bij FC Purmerend. Zijn vader Vincent heeft gespeeld in de selectie van FCP en is nu teammanager van het 1e team. Voetbal is dus met de paplepel ingegoten. Vanaf 2010 had Jay het keepershirt van Ajax om zijn schouders, echter zag Ajax het na 4 jaar niet meer in hem zitten en zocht Jay even de rust bij AFC Amsterdam. Echter bleef zijn talent niet onopgemerkt en gaf AZ hem een nieuwe kans om bij een profclub zijn droom te kunnen verwezenlijken. Helaas lukte het niet om door te dringen bij de hoofdmacht/jong AZ en in 2018 werd Jay gevraagd door Go Ahead Eagles. Na jaren in de buurt zijn trainingen afgewerkt te hebben, moest hij nu naar Deventer, naar De Adelaarshorst wat overigens een prachtig stadion is met Engelse trekjes, gelegen aan de welbekende Vetkampstraat. Hij liet in 2019 een goede indruk achter en medio december 2019 kreeg Jay zijn beloning en werd zijn contract opengebroken tot de zomer van 2022. In 2019 was Jay de vaste doelman voor het team in het bekertoernooi en speelde een prachtige 2e wedstrijd op 17 december 2019 wat als een 2-5 overwinning op FC Twente de boeken in is gegaan. Zijn debuut in het betaalde voetbal maakte Jay in het bekerduel tegen Almere City.

Jay_Gorter1.jpg

2020 verliep in het begin wat lastiger. Er heeft een akkefietje plaatsgevonden wat de toenmalige trainer De Gier heeft doen besluiten om Jay uit de selectie naar de O19 terug te zetten. Dat was even een niet zo een lekkere periode voor Jay. Aan het einde van het seizoen heeft trainer De Gier De Adelaarshorst verlaten, is Jay gebleven en kwam er een nieuwe trainer en die is met open vizier de selectie gaan samenstellen. En zie waar dat toe kan leiden, Jay is weer de 1e doelman van Go Ahead Eagles en hij heeft al direct een clean sheet tijdens het 1e competitieduel uit tegen Dordrecht.

We missen nog een keepershirt in onze kantine, wellicht kan Jay die bezorgen? In ieder geval wensen wij hem veel succes dit seizoen en zullen hem blijven volgen. Zo zie je maar dat ook keepers bij FCP niet onopgemerkt blijven.

Klok Meolb

Jay_Gorter2.jpg