Vrijwilligersovereenkomsten

Wanneer het over vrijwilligerswerk gaat, hebben we nogal snel de neiging om het vrijwillig karakter ervan in ere te willen houden. Vrijwilligerscontracten die al te veel dwingende bepalingen opleggen, zijn dan ook niet zo populair. Toch is het belangrijk dat je een vrijwilligerscontract opstelt. Maar waarom eigenlijk?

vrijwilligers1.jpg

• Een schriftelijk vrijwilligerscontract zorgt voor duidelijkheid.

Door schriftelijk duidelijkheid te hebben weet iedereen wat er verwacht wordt, wij kunnen elkaar aanspreken als de verwachtingen niet worden nagekomen.

• Het vrijwilligerscontract met vergoeding staat fiscaal sterk

Vrijwilligers hoeven op de verkregen vrijwilligers vergoeding geen belastingen of premies te betalen. Door de getekende overeenkomst kunnen beide partijen bij controle dit document overhandigen.

• Het vrijwilligerscontract zonder vergoeding.

Het contract zonder vergoeding geeft duidelijkheid naar beide partijen over de verwachtingen van elkaar en de gemaakte afspraken die horen bij het vrijwilligerswerk dat de vrijwilliger binnen de vereniging gaat uitoefenen.

• Geen problemen met de verzekeraar

Waar mensen komen, gebeuren er ongevallen. Dat was vroeger al zo en dat zal altijd zo zijn. De vereniging heeft via de gemeente een collectieve verzekering voor vrijwilligers.

Maar dan moet het wel duidelijk zijn dat de betrokkene ook effectief als vrijwilliger bij de vereniging vrijwilligerswerk uitoefent. Door vrijwilligers van een vrijwilligerscontract te voorzien (dus met of zonder vergoeding) sta je bewijsrechtelijk sterk. En zo voorkom je problemen met de verzekeraar.

• Waar zijn vrijwilligers zoal voor verzekerd:

De vereniging is verzekerd voor:

• aansprakelijkheid van de vrijwilligers
  • aansprakelijkheid van de organisatie
  • bestuurdersaansprakelijkheid
  • ongevallen
  • persoonlijke eigendommen
  • rechtsbijstand

Meer informatie kunnen jullie nalezen in de bijgevoegde link

vrijwilligers2.jpg

• Vrijwillig is niet gelijk aan vrijblijvend

Natuurlijk is het vrijwilligerscontract er niet alleen om de vrijwilliger te beschermen. Uiteindelijk is de inzet van de vrijwilliger nu eenmaal niet vrijblijvend. De vereniging is immers afhankelijk van de vrijwillige inzet en bouwt daarop verder. Achteraf wil je dan ook niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Begrijpelijk. En hiernaast wil je natuurlijk dat de vrijwilliger op een geschikte manier met de bedrijfsmiddelen omgaat. Zekerheid verkrijg je enkel en alleen door te kiezen voor een vrijwilligerscontract op maat.

Naast het opstellen van een contract, wordt aan sommige vrijwilligers gevraagd een VOG aan te vragen.

vrijwilligers_VOG.jpg.png

Een VOG staat ook wel bekend als verklaring omtrent het gedrag.. Het is één van de maatregelen die een sportvereniging kan nemen om de kans op bijvoorbeeld seksuele intimidatie binnen de club te verkleinen. Ook kan een VOG bijvoorbeeld aangevraagd worden voor vrijwilligers die een financiële verantwoording hebben binnen de vereniging.Bij trainers, leiders, verzorgers en/of financieel verantwoordelijke vrijwilligers kan het meer inzicht geven over het verleden van de vrijwilligers die eventueel eerder in de fout zijn gegaan bij een functie binnen een vereniging. Door als vereniging een VOG te verlangen van iedereen die in zijn functie in aanraking komt met minderjarigen, mensen met een verstandelijke beperking, of andere kwetsbare groepen, evenals zij die een financiële verantwoording hebben, laat je als vereniging zien dat je de veiligheid en verantwoordelijkheid van je leden serieus neemt. Voor vrijwilligers van sportorganisaties is de VOG gratis. Als club kunnen wij een gratis VOG aanvragen.

vrijwilligers.jpg