Wie is de vertrouwenspersoon?

Amanda Peijters is de vertrouwenspersoon binnen FC.Purmerend.

Amanda is telefonisch te bereiken op nummer 06-42112849 (evt ook whattsapp) of per e-mail: [email protected]

Waarom een vertrouwenspersoon?

Indien leden, ouders, vrijwilligers of gasten van onze vereniging last hebben van ongewenst gedrag of een probleem ervaren waar met niemand over gesproken kan worden, dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon.

Het belangrijkste is dat de vertrouwenspersoon elke klacht strikt vertrouwelijk behandelt. Alleen met toestemming van degene die de klacht of het probleem heeft gemeld, kunnen andere personen bij de zaak worden betrokken.

Ongewenst of grensoverschrijdend gedrag komt overal voor en kan dus – helaas – ook binnen onze vereniging voorkomen. Wat voor de één misschien een grapje is, kan voor de ander een ongewenste omgangsvorm zijn. Het kan gaan om:

- pesten,

- bedreiging,

- mishandeling, en/of

- seksuele intimidatie

Gevoelens van onmacht, schaamte, woede of wat dan ook kunnen reden zijn dat het slachtoffer zich niet uitspreekt en er dus mee rond blijft lopen. In zulke gevallen is het goed om bij een persoon terecht te kunnen die niets doorvertelt en die een geheimhoudingsplicht heeft.

Het mooiste zou zijn dat degene direct wordt aangesproken op het gedrag dat als ongewenst wordt ervaren. Dat blijkt in de praktijk niet altijd even gemakkelijk. De vertrouwenspersoon is er dan om te helpen. In eerste instantie om een luisterend oor aan te bieden, maar daarna ook om mogelijk (in samenspraak) naar een oplossing te zoeken (op een gepaste wijze).

Functie Vertrouwenspersoon:

De vertrouwenspersoon kan benaderd worden wanneer iemand (o.a. een lid, familielid van een lid, een trainer/leider, vrijwilliger) een vorm ongewenst gedrag ervaart (bij hem/haarzelf of bij iemand anders) en zijn verhaal kwijt wil.

De vertrouwenspersoon heeft onder meer de volgende taken:

- Luisteren naar de klacht of het probleem;

- In samenspraak met de klager/ slachtoffer bepalen wat de te ondernemen stappen moeten zijn;

- Eventueel doorverwijzen naar hulpverlening

Uiteraard doet de vertrouwenspersoon niets zonder eerst met het slachtoffer te overleggen. Behouden van vertrouwen staat bovenaan, net zoals, zolang noodzakelijk en gewenst, het onderhouden van regelmatig contact.

Een vertrouwenspersoon toont empathie en begrip en is iemand die goed kan luisteren, zonder direct conclusies te trekken en een positie in te nemen.