Kansen gehad maar helaas niet gescoord

Purmerend JO11-1JM

Purmersteijn E1

18 oktober 2014 10:00

Niels Kleingeld

Om het lege programma op te vullen was er een oefenwedstrijd ingelast. Niet zomaar een oefenwedstrijd, maar de klassieker van Purmerend. FCP tegen Pumersteijn. Vriendschappelijk of niet, die wedstrijd wil je als club winnen. Dat geldt voor beide kampen vanaf de kabouters tot de senioren 1.

Ik moet zeggen dat het niet meevalt om een verslag en foto’s tegelijkertijd  te moeten maken maar het is me gelukt. Van de eerste helft heb ik volgens mij meer tekst en minder foto’s en van de tweede helft minder tekst en meer foto’s.

1e helft
FCP trapt af. De eerste 5-10 minuten tasten de teams elkaar af…er gebeurt weinig…balletje beetje rond spelen. FCP heeft op dat moment het meeste balbezit…en daar is een eerste speldenprik….Fynn zet een rush in en slaomt langs een aantal spelers en ziet kans om te schieten…wat hij dus ook doet…maar de keeper laat zich niet verrassen. Het lijkt er op dat de wedstrijd echt is begonnen.

Een tweede speldenprik wordt uitgedeeld. Vanuit de achterste linie, speelt Dion Fynn aan, die op zijn beurt Merijn weet te bereiken, Merijn drukt de bal, maar wederom is de keeper een sta in de weg.

Doet Purmersteijn dan helemaal niets, zult u zich afvragen beste lezer.  Jazeker wel, Purmersteijn probeert telkens via de flanken de verdediging te doorbreken, maar achterin staan onze mannen,  Donnie, Marc, Dion en Bjarne goed te verdedigen.

Ai,…. Marc wordt aangetikt  moet even het veld verlaten.  Lex komt nu binnen de lijnen. De wedstrijd wordt hervat. Bas speelt Fynn aan, die weer aanzet voor een goede rush en ziet weer kans om uit te halen.  Via de vingertoppen van de keeper en de lat wordt de bal tot corner verwerkt. De corner levert helaas niets op. De keeper neemt de doeltrap, deze wordt opgevangen  op het middenveld, vanuit daar wordt de spits bereikt, maar door een oplettende verdediging wordt de bal tot corner verwerkt. Purmersteijn neemt de corner…de bal wordt paniekerig weggewerkt en wordt op rechts opgevangen door de een speler van Purmersteijn, die bedenkt zich geen seconde en haalt hard de trekker over….0-1.

Onze jongens zoeken direct weer de aanval.  Marc combineert met Nick, maar de bal wordt tot corner verwerkt. Helaas levert dat niets op, maar hierdoor zet Purmersteijn een counter in.  Donnie staat goed opgesteld en voorkomt een doelpunt. Even later weer een aanval vanaf rechts…Kayra krijgt de bal voor zijn voeten en schiet….helaas aan de verkeerde kant van de paal.  We blijven op zoek gaan naar de gelijkmaker. Merijn komt in een kansrijke positie en schiet…de keeper laat de bal los en Bas is er als de kippen bij om in de rebound de bal snoeihard het net in te schieten….maar de keeper gooit zich vol overgave in het schot en voorkomt zo de gelijkmaker.

Kort op elkaar volgend krijgen we genoeg kansjes om de gelijkmaker te forceren, vanuit een corner kopt Nick net naast…Merijn die schitterend zijn tegenstander uitkapt en geplaatst schiet in de lange hoek, maar telkens weer staat de keeper van Purmersteijn goed opgesteld.

Purmersteijn gaat steeds makkelijker combineren en dringen steeds meer aan…vanuit een mooie aanval wordt Donnie links in de korte hoek gepasseerd…..0-2. Weer een messcherpe aanval op links van Purmmersteijn…Donnie stelt zich goed op en pakt de bal weg tussen twee spelers van Purmersteijn.  Dit was het laatste wapenfeit van de eerste helft. FCP had het meeste balbezit, maar Purmersteijn de doelpunten en dat is wat telt.

2e helft
Purmersteijn neemt de aftrap.  FCP gaat de duels iets feller aan dan in de eerste helft lijkt wel.  Meteen is het eerste wapenfeit van de tweede helft aan de orde…. een corner die wordt genomen door Kayra…iedereen maait over de bal heen…zowel FCP als Purmersteijn en de balt rolt naar de andere kant van het veld J.  Aan de linkerkant gaat Bjarne een fysiek duel aan met zijn tegenstander en wint dit. Bjarne passt naar Kayra en deze zet mooi voor naar Nick, die de bal in 1x op zijn pantoffel neemt. Met dit soort schoten moet je net het geluk hebben dat de bal er in vliegt….zo nu ook…de bal gaat over, maar het was een mooie poging.

Purmersteijn gaat net zoals in de eerste helft steeds meer aandringen. Een mooie aanval van Purmersteijn….een 3 tegen 3 man situatie…..maar de aanval wordt door een mooie driehoek, FynnàDionàLex uitverdedigd. Purmersteijn probeert het van afstand…maar Donnie weet de bal met zijn vinger te toucheren naar de paal en via de paal gaat de bal achter de lijn. Door een fout in onze verdediging ontfutseld Purmersteijn de bal en weet zo de 0-3 op het scorebord te brengen. Vlak nadat de 0-3 is gevallen, heeft Purmersteijn de score uitgebreid naar 0-4. Toch blijven we proberen om de keeper van Purmersteijn te passeren en de eretreffer te maken. De mooiste kans hiervoor was voor  Bas……Bas pikt de bal op, maakt zijn versnelling,  haalt uit met een droge knal en het aluminium siddert.  Niet lang daarna fluit de scheids de wedstrijd af.

Lex bedankt dat je hebt willen invallen en Niels bedankt voor het willen fluiten van de stadsderby van Purmerend.

Barry