Nipt verlies Etop in Finale en pakt de 2e plek en Fairplaycup (FCP E1 - V`dam E1 (0-1))

Purmerend JO11-1JM

Volendam (rkav) E1

3 januari 2015 15:00

Vandaag stond een Etop toernooi in Culemborg op het programma bij Focus`07. Een club die in 2007 is ontstaan uit een fusie tussen Culemborg `67 en Fortitudo. Een prachtig, splinternieuw complex dat in 2007 is opgeleverd.
Via contacten bij RKAV Volendam hebben we deze uitnodiging gekregen, een zwaar bezet toernooi met 4 poules van 4 ploegen, dat ieder jaar in de eerste week van het jaar wordt gehouden, als voorbereiding op de start van de tweede helft van de competitie. Verenigingen als OJC Rosmalen, RKAV Volendam, Elinkwijk, AFC Amsterdam, Spakenburg, AFC Arnhem, De Meern en Unitas Eindhoven waren allemaal van de partij. Waar de meeste Waterlandse spelers nog aan de oliebollen zaten,  stonden die van ons op 3 januari al op het veld. Het was winderig, koud en regenachtig weer maar ook deze omstandigheden hebben onze mannen goed doorstaan. We hebben er patent op dat we wedstrijden veel te slap ingaan dus was het deze keer zaak om fel aan de start te beginnen maar ook deze keer lukte dat niet echt.

De eerste wedstrijd was tegen Unitas Eindhoven, een zeer sterke ploeg die ook ver in het toernooi zou komen en die wel meteen fel begonnen. Binnen een mum van tijd stonden we met 2-0 achter en was het eigenlijk al gespeeld. Einduitslag 5-0 en het was duidelijk dat er uit een ander vaatje getapt moest worden.
Wedstrijden tegen USV Hercules en Vreeswijk moesten worden gewonnen en dat gebeurde dan ook. Tegen Hercules hebben onze mannen strijdkracht, passie en teamspirit getoond door een zwaarbevochten maar zeer verdiende 1-0 uit het vuur te slepen.
Slecht gras- "knollen"veld, regen, wind, erger dan dit kon bijna niet. Alleen de sneeuw ontbrak.
Tegen Vreeswijk een duidelijke 3-0 en de tweede plek in de poule was een feit.

Onze mannen moesten in de kwartfinale tegen een heel goed De Meern, die in hun poule eerste waren geworden. Gevreesd werd voor hun snelle aanvallers en fysieke sterkte. dat was ook wel terecht maar in dit soort wedstrijden waar een doelpunt uitblijft, groeien onze mannen en zijn dan in staat om stand te houden, vervolgens zelf kansen te creeeren en met een beetje geluk ook een goal te maken. het ging dan ook heen en weer maar gescoord werd er niet. (0-0). Er moesten 5 strapschoppen genomen worden en FCP mocht beginnen
Het was zeer spannend en we moesten zelfs aan een tweede serie beginnen maar we kwamen er doorheen. Bij strafschoppen kunnen keepers zich onderscheiden en heb je ook een beetje geluk nodig maar het was duidelijk dat onze keeper vandaag moeilijk te passeren was. Maar dan heb je ook nog steeds spelers nodig die de penalties erin schieten en dat deden we dan ook. Je moet maar cool kunnen blijven onder grote druk.

Opeens stonden onze mannen in de halve finale waar het zeer sterk AFC Arnhem zijn opwachting op het hoofdveld maakte.
Niet alleen hadden we net een zeer zware pot achter de rug, we moesten na de kwartfinale ook meteen aantreden voor de halve finale. Geen rustmoment dus.
Des te knapper dat deze halve finale ook werd overleefd.
Arnhem dat fel gecoacht werd door ex-prof John van Beukering en een paar felle overtredingen nodig had om in de wedstrijd te blijven, was toch onder de indruk van dat kleine FC Purmerend. Het was ook zeker geen onderschatting want Arnhem heeft er alles aan gedaan om deze wedstrijd te winnen maar we speelden goed, creeerden veel kansen en scoorden dan ook twee mooie goals. Een 2-1 voorsprong werd uiteindelijk ondanks de grote passie niet vastgehouden en met een 2-2 eindstand stond de volgende strafschoppen serie voor de deur met als inzet een plek in de felbegeerde finale ! Ook hier mochten we beginnen en had onze keeper een onderscheidende rol en was een tweede serie zelfs niet nodig. De feestvreugde onder onze mannen en de ouders was dan ook groot.
Een onverwachte finaleplek die ook wel verdiend was. Als we als team spelen dan komen we heel ver, dat bleek vandaag eens te meer.

Het leuke was dat in de halve finale en de finale alle spelersnamen werden opgenoemd. Een leuke gewaarwording die door iedereen positief werd begroet. Erg leuk om te horen en een extra ervaring voor onze mannen.
In de finale stond de inmiddels bekende Etop van RKAV Volendam op ons te wachten. Een tegenstander waar we een paar weken eerder ook in zware weersomstandigheden met 2-5 van hadden verloren. Opgepast dus !
Een ding was duidelijk; de cup zou naar Noord Holland gaan.

In een gelijkopgaande strijd hadden wij als eerste een levensgrote kans om de score te openen. Helaas ging die inzet naast. Daarna was Volendam wel de betere ploeg maar onze mannen deden zeker niet onder en bleven redelijk goed voetballen. Volendam scoorde in een fase waarin ze beter waren en uiteindelijk hebben we de gelijkmaker niet kunnen forceren en was Volendam opzich de terechte winnaar.
Het gevoel bleef toch wel dat ze vandaag te pakken waren maar wie weet komt er dit seizoen nog een revanche.
Met een welverdiende tweede plek, een beker voor beste keeper van het toernooi en ook de Fairplay cup beker, kunnen we concluderen dat onze mannen een topprestatie hebben geleverd en op deze manier het jaar heel goed zijn begonnen.

Een goed georganiseerd toernooi met dank aan Focus`07 en hopen dat FCP voor volgend jaar weer een ticket heeft verdiend want we hebben hier vandaag zeker een visitekaartje afgeleverd.