Zaterdag 1 oktober 2016: Monnickendam O9-1 - FC Purmerend O9-2 eindstand 3-1

Monnickendam JO9-1

1 oktober 2016 10:00

Met de uitstekende tweede helft van afgelopen woensdag nog vers in het geheugen, reisden we zaterdagochtend vol vertrouwen af naar Monnickendam voor de streekderby tegen de gelijknamige voetbal club.

Voor de wedstrijd en in de kleedkamer gingen wat geluiden op, die een klein beetje weg hadden van zelfoverschatting of onderschatting van Monnickendam, wie het weet mag het zeggen. We hoorden bijvoorbeeld: ‘Monnickendam heeft al twee keer verloren” en “dit gaan we wel ff winnen”. Nadat we de jongens in de voorbespreking geprobeerd hebben hiermee op scherp te zetten en lekker fanatiek aan de wedstrijd te beginnen, gingen we in de volgende formatie van start.

Keeper: Quinn

Verdediging: Justin, Jesse, Jamie

Middenveld: Jari en Fender

Spits: Maxim

Al snel bleek dat Monnickendam een ploeg is waartegen we echt aan de bak moesten. Dat zag je vooral terug aan het korte verdedigen wat ze goed uitvoerden en de druk die daarmee op onze jongens kwam te staan.

Toch ging het spel in de eerste helft vrij lang nog op en neer. Met aan beide kanten wat kansen en vooral een fel Monnickendam en een soms wat dromerig FCP.

In de 15e minuut van de 1e helft werd Monnickendam beloond voor hun sterke spel. De verdediging van FCP greep niet op tijd in, waardoor keeper Quinn de 1e goal van de wedstrijd in de touwen zag verdwijnen.

Dat leek onze jongens een beetje wakker te maken, want 1 minuut later kwam er een goede kans voor FCP doordat Amaro aan de rechterkant goed doorging. Helaas geen goal. Weer twee minuten later was het echter Monnickendam die hun inzet op de paal zag landen. Dit zou redelijk tekenend zijn voor de rest van de wedstrijd….op en neer en kansen die kansen bleven. Ruststand 1-0 en het kon nog alle kanten op.

In de rust even op adem komen, wat drinken, nogmaals de afspraken even herhalen en toch vooral de boodschap dat het wat feller moest.

Helaas ging het in de tweede helft al vroeg even mis. De uittrap van Quinn kwam bij Jesse terecht die direct onder druk kwam te staan. Die druk was dit keer even te veel en de spits van Monnickendam kon afdrukken voor de 2-0. Ook nu reageerde FCP en probeerde we de druk op de tegenstander op te voeren. In de volgende 5 minuten, regende het kansen voor FCP. Jari, Maxim en Jamie kwamen allemaal voor de goal en hadden kansen om af te ronden. Maar als kansen tot drie keer toe van de lijn worden gekopt, “over”gaan of in het zijnet verdwijnen, dan weet je wat voor dag het is J.

Na onze aanvalsgolf was de energie bij ons even op en kon Monnickendam als een mes door de boter door onze verdediging heen. 3-0.

Wat volgde was nog een kans voor Chivo die alleen voor de goal kwam en vier minuten voor tijd dan uiteindelijk toch een verdiende treffer voor FCP. Via een mooie assist van Amaro, was het de eveneens hard werkende Maxim die de 3-1 liet aantekenen.

De wedstrijd had net zo goed in 6-6 kunnen eindigen, want het ging ook na de 3-1 heel erg op en neer. Met kansen voor Monnickendam (2x lat) en ook nog voor onze jongens.

Helaas voor ons konden we elke keer net niet scoren en de aansluiting vinden en dat was waarschijnlijk de conclusie van de zaterdag.

Monnickendam was echt een stukje feller en wilde net iets grager winnen dan FCP. Helaas dus geen drie punten, maar wel een mooi leermoment.

Complimenten aan Amaro en aan Maxim. Zij hebben tegen Monnickendam de meeste vechtlust en inzet laten zien.

De penalties werden wel gewonnen met 3-6.

Groetjes,

Raymond en Brian