Eindelijk weer winst voor O11-1

Onder 11 zaterdag, JO11-1, hoofdklasse 16

19 november 2016 10:00

Bas Leijden van Amstel

Zoals in de laatste paar verslagen is te lezen, liep het niet zo lekker de laatste tijd. Soms ontbrak het ons net aan dat beetje geluk maar ook maakten we het onszelf regelmatig lastig. Toch werden we geen moment overklast door onze tegenstander en was het puur wachten op een positieve resultaat. En die kwam in de oefenwedstrijd tegen Fortuna Wormerveer afgelopen donderdag! Nu viel die bal wel een keer goed en wisten we elkaar prima te vinden. De 4-1 overwinning was dan ook dik verdient.

Vandaag begonnen we dus met veel zelfvertrouwen aan de aftrap. Bij gebrek aan onze vaste scheidsrechters Arvid en Rindert, mocht Bas vandaag de fluit hanteren en hij was daar (volgens mij) best een beetje 'zenuwachtig' voor. Dat dit onnodig was bleek wel tijdens de wedstrijd die van beide kanten wat tam begon. Alcmaria leek in ieder geval een niet al te moeilijke ploeg om te verslaan, maar ook Purmerend had tijd nodig om in de wedstrijd te komen. De eerste 10 minuten waren er nog geen opgelegde kansen, bovendien was het moeilijk om een gaatje te vinden. Alcmaria verdedigde namelijk compact en hoewel we het wel probeerden kwamen we er niet echt door. Niettemin waren de eerste kansen voor ons: een mooi afstandsschot nèt voor langs van Stijn, een op maat gesneden voorzet die op een haar na door iedereen werd gemist en bovendien een flink aantal corners waar we niet uit wisten te scoren, ondanks een paar knappe kopballen. De ruststand was dan ook 0-0 en wederom konden we concluderen dat we ons met die stand flink tekort deden.

Maar de tweede helft ging Alcmaria wat vaker in de aanval, waardoor er meer ruimte ontstond tussen de linies. Dit speelden we een aantal keer knap uit, waardoor eindelijk de verdiende 1-0 werd gemaakt door een mooie goal van Mika. Deze treffer voelde kennelijk als een bevrijding want hierna kwam Alcmaria er niet meer aan te pas en was er maar 1 ploeg die voetbalde. Soms heb je ook simpelweg een goal nodig om de tegenstander 'kapot' te krijgen, iets wat ons de laatste wedstrijden steeds maar niet lukte. De 2-0 kwam snel en was een aanval uit het boekje. Na goed overzicht bewaren en mooi samenspel, gaf Yentl de bal voor vanaf rechts. Thies liet de bal (bewust?) gaan en zette daarmee een verdediger en de keeper op het verkeerde been. Rayan, die daarachter goed stond opgesteld, had de bal voor het intikken en deed dit ook. 2-0, en nu was het alleen nog maar een kwestie van de voorsprong uitbouwen...

De 3-0 en de 4-0 waren beide prachtige goals. Eerst van Sem, die in gedekte positie een voorzet van de linkerkant met een hoogstandje wist te verlengen naar de lange hoek. Keeper en verdediger hadden het nakijken en de 3-0 was een feit. De 4-0 kwam wederom van Mika, die overigens steeds meer zijn stempel weet te drukken op ons spel en daarmee een belangrijke schakel is. Na een slecht uitverdedigde corner werd de bal onderschept en ontstond er vervolgens wat 'gekluts'. Uiteindelijk kwam de bal bij Mika en volgens Elias riep hij toen 'boem!' hetgeen in het team betekend dat de speler mag/kan schieten. Mika liet dit zich geen tweede keer zeggen en schoot de bal van een behoorlijke afstand hard en laag in de linkerhoek (voor de kijkers rechts). De keeper was gezien en zag de bal pas toen deze al achter hem in het net lag. En zo kan het ook...! Het hoeft niet altijd via tik-tak te gaan, af en toe een flinke poeier mag ook weleens.

4-0 was ook de eindstand. Een heerlijke overwinning die ons zoet smaakt. Nu 2 wedstrijden op rij gewonnen en we gaan volgende week voor de derde! Bas, goed gefloten. ;) En Kelvin, volgende week 20 Push Ups erbij!

Vincent