De MO11-1 voor de zevende keer op rij ongeslagen

Purmerend MO11-1

Purmerend MO11-2

19 mei 2018 11:15

"Moeten we daar in spelen?" De neuzen van de meiden van de MO11-1 gaan collectief omhoog als ze de shirts zien die ze vandaag aan moeten trekken. Aangezien we vandaag tegen een ander MO11-team van FC Purmerend moeten en wij zijn aangemerkt als thuisteam, moeten wij eigenlijk hesjes aan. Maar daar wordt altijd op gemopperd, dus er zijn uit een kast mooie, andere shirts tevoorschijn getoverd. Maar ja, die voldoen niet helemaal aan het mode ideaal van onze meiden. "Volgens mij hebben jongens die aangehad!" Voor zover mogelijk gaan de neuzen nog meer omhoog. Daarnaast zijn de shirts te blauw, te groot en vooral ook niet geel genoeg. Met enig gemopper willen de meiden de shirts dan wel aandoen, maar het is al snel duidelijk - als we niet gaan winnen vandaag ligt het aan die shirts!

De wedstrijd tussen de MO11-1 en de MO11-2 is een wedstrijd tussen de nummer 2 en de nummer 14 uit de competitie. Laat dat echter niet teveel zeggen. Deze meiden kennen elkaar allemaal wel en de MO11-2 heeft bewezen een aardig potje te kunnen voetballen. Tegen onze meiden willen ze daarnaast nog wel een extra tandje bijschakelen. Dat is gelijk aan het begin van de wedstrijd al te merken. Terwijl onze meiden nog met hun blauwe shirts aan het friemelen zijn (die bij sommige meiden los wel echt tot aan de knieen komen), schiet de MO11-2 meteen in de aanval. Dat leidt al binnen vijf minuten tot een schot op de lat van Isa. De MO11-1 is hierna wel meteen wakker en er begint een boeiend duel, dat wel een beetje lijkt op onze oefenwedstrijd van eind vorig jaar. Ook daarin een eerste helft die heel gelijk op gaat, gevolgd door een tweede helft waarin onze meiden steeds meer de overhand krijgen. Toen in de eerste helft geen doelpunten, maar dit keer wel al na 7 minuten. Het is Madelief die haar 27e van het seizoen er keihard inschiet, na een mooie aanval van onze meiden.

Maar ja, daarna had ik eigenlijk verwacht dat we snel uit zouden gaan lopen, alleen gebeurt dat niet. We spelen vandaag acht tegen acht en dat is achteraf niet zo'n slimme keuze van mij geweest. Er is te weinig ruimte om een goede aanval op te zetten en nu kunnen de MO11-2 meiden met heel wat meiden achter de bal blijven en het onze meiden heel lastig maken. We hebben meerdere aanvallen op een rij, maar er duikt altijd wel iemand van het andere team voor de bal. Daar komt bij dat onze aanvalsters niet al te gelukkig zijn in de afronding. Zo blijft de wedstrijd eigenlijk heel lang spannend en wordt zelfs nog spannender als het op gegeven moment 1-1 wordt. Het is weer Isa, die nu na een voorzet van Deslyn het net wel weet te vinden.

In de rust moeten er dan ook nodig wat tactische aanpassingen gemaakt worden. We spelen eigenlijk te verdedigend en besluiten dan ook om Demy wat naar voren te schuiven. Zo komt er meer aansluiting tussen verdediging en aanval en moeten we meer kansen kunnen krijgen. Het plan werkt vrijwel meteen. Demy komt vaker met de andere meiden mee naar voren en zo beginnen we heel wat kansen achter elkaar te krijgen. Daar komt bij dat het hoge tempo waar al de hele wedstrijd in wordt gespeeld de meiden van de MO11-2 een beetje op begint te breken. MO11-voetbal is zo leuk omdat er constant van de ene kant van het veld naar de andere kant gehold wordt, maar dat kost ook enorm veel energie. In de tweede helft hoeft Tamara dan ook eigenlijk niet meer in actie te komen, maar dat wil niet zeggen dat het voor ons makkelijk wordt. De MO11-2 kruipt nu nog meer voor het eigen doel, een tactiek die we best wel vaak bij tegenstanders hebben gezien al dit seizoen. Toch weten we er nog twee goals bij te maken. Madelief schiet een corner bijna het doel in, waarna hij na een kluts alsnog het doel ingaat. Even later is het Noa die na een mooie actie de bal panklaar voor haar voeten krijgt en niet twijfelt. Zo staat het 3-1. Onze meiden doen verwoede pogingen er nog wat goals bij te maken, en we zijn er ook regelmatig dichtbij, maar het zit er simpelweg niet in. Alle lof dan ook voor de MO11-2, die dapper heeft gestreden vandaag.
Het is zonde dat ze dit seizoen nog geen overwinning hebben gehaald, want ze laten wel iedere wedstrijd weer zien dat ze er helemaal voor willen gaan. Je ziet ze tactisch en technisch stappen maken, het is dan ook jammer dat ze elke week tegen teams staan die bestaan uit grotere, sterkere meiden. Toch denk ik wel dat dit team veel heeft geleerd, wat de meiden dan volgend seizoen weer mee kunnen nemen naar hun nieuwe teams.

Ons eigen team heeft het toch weer goed gedaan. Het is ook moeilijk om het spel te maken als je het betere team bent. We spelen eigenlijk het beste tegen teams die wat beter zijn dan wij zelf, wat we dit seizoen al heel wat keren hebben laten zien. Toch speelden alle meiden vandaag weer behoorlijk geconcentreerd en was er meer dan genoeg strijd en passie te zien. We wisten nu eenmaal dat we nog een kans hadden om kampioen te worden. Op zich is die kans er na deze wedstrijd nog steeds, maar hij is wel wat kleiner geworden. De nummer 1 heeft namelijk ook gewonnen, net als de nummer 3 die nog 1 wedstrijd meer moet spelen dan wij. Maar goed, zelfs als we derde zouden eindigen hebben de meiden een fantastisch seizoen gehad. Want ik denk eerlijk gezegd dat niemand had verwacht dat onze tien heldinnen zo hoog zouden gaan eindigen!