MO11-teams vechten het uit op Sportpark Weidevenne

Purmerend MO11-1

Purmerend MO11-2

20 februari 2018 17:00

Om de meiden van beide teams aan nog wat extra wedstrijdritme te helpen vandaag een oefenwedstrijd tussen de MO11-1 en de MO11-2. Onze meer ervaren meiden tegen een team met veel nieuwe meisjes. Marit, Valeria, Isa en Isa hebben aan het begin van het seizoen nog bij ons in het team gespeeld, maar vormen nu het hart van dit nieuwe team, aangevuld met allemaal meiden die eigenlijk net beginnen. Een team dat in een jongenscompetitie heeft gespeeld, waar ze het behoorlijk moeilijk hadden. Maar vooral ook een team met meiden die het spelletje leuk vinden en die vol enthousiasme op het veld staan.

Dat was ook duidelijk te merken in deze wedstrijd. De veelal kleine meisjes van de MO11-2 vlogen over het veld. Neem bijvoorbeeld Marit, die aan de linkerkant van het veld stond en daar voor heel wat gevaar heeft gezorgd. Ze is snel en niet bang en wist er dan ook een aantal keer gevaarlijk doorheen te komen. Gelukkig hebben wij dan Demy en Jayda als slot op de deur klaarstaan. Aan de andere kant van het veld probeerde Isa V. er doorheen te komen, terwijl Isa H. in de verdediging haar best deed de boel dicht te houden. In de tweede helft was er dan nog Valeria die het onze verdedigende meiden knap lastig maakte. De andere meiden in de MO11-2 hebben duidelijk wat minder ervaring, maar dat betekent niet dat ze niet kunnen voetballen. Iemand als Bobbi heeft al een hele mooie balcontrole bijvoorbeeld.

Zo was het vooral in de eerste helft een wedstrijd die behoorlijk gelijk opging. Het was wel al te zien dat onze meiden meer automatismen hebben en meer bedreven zijn in bijvoorbeeld passen en fysieke acties, maar op de een of andere manier wilde het niet zo lekker lopen. Misschien zat de wedstrijd van zaterdag de meiden nog in de benen, of misschien wilden ze die kleine meisjes van het andere team niet teveel omver lopen. Daar kwam nog bij dat de verdediging van de MO11-2 een tactiek hanteerde van 'Met zijn allen voor de pot', waardoor het voor onze aanvalsters bijna onmogelijk was om er doorheen te komen. Het was alleen Meike, die onze gelederen versterkte omdat Liona en Noa helaas niet mee konden doen, die een doelpunt kon maken.

1-0 bij rust, waar Isa H. trakteerde omdat ze jarig was. Leuk om te zien dat beide teams vol enthousiasme meezongen met 'Lang zal ze leven'. En zelfs de coaches kregen chips!

In de rust een paar tactische wissels aan beide kanten. De MO11-2 wilde bijvoorbeeld proberen meer te profiteren van hun snelheid door Marit gelijk met Isa V. op Demy af te laten rennen en zo te proberen onze laatste vrouw uit te spelen. Wij reageerden daarop door Jayda direct naast Demy te laten opereren en zo de angel uit de aanval van de MO11-2 te halen. Dit lukte prima, ook omdat de MO11-2 al snel moe begon te worden. Ons spelletje is toch een tactiek waarbij we volle bak in de aanval gaan. Dit zorgt ervoor dat onze meiden aan het einde van de wedstrijd er vaak doorheen zitten, maar dit keer hadden we de mazzel dat onze tegenstanders eerder vermoeid begonnen te raken. We kregen meer ruimte en het team begon ook meer wakker te worden. Passes kwamen beter aan, er werd bij aanvallen niet steeds weer voor de buitenkant gekozen en de kansen werden aaneen geregen. We raakten een paar keer de lat en de paal en de bal ging er een paar keer rakelings langs.

Even leek het erop dat dit weer een wedstrijd zou gaan worden zoals we die al zo vaak hebben gezien dit seizoen, waarbij we duidelijk het betere team zijn maar het onszelf moeilijk maken omdat we niet genoeg scoren. Maar de doelpuntenmachine kwam dan toch nog op stoom. Tussen de gemiste kansen door vloog er ook nog wel eens een bal in het net. Meike maakte er nog twee, Madelief was trefzeker en Siomara scoorde haar tweede doelpunt. Sara raakte nog een keer de lat, Kimberley was dicht bij een goal en ook Jayda deed een paar verwoede pogingen een doelpunt te maken. Zelfs Tamara was mee naar voren gekomen aan het einde van de tweede helft om haar geluk te beproeven. Uiteindelijk bleef de score 5-0, wat eigenlijk ook een prima uitslag was. Die dubbele cijfers bewaren we wel voor teams waar geen vriendinnen van onze meiden in spelen.

De fans waren ondertussen allang blij dat ze een paar keer konden juichen. Het was namelijk behoorlijk koud en zo konden ze zich in ieder geval nog een beetje warm houden. Nu helaas twee weken geen voetbal, maar dan weer volle bak ertegenaan. De afgelopen weken hebben laten zien dat we prima mee kunnen in onze poule en het zou zonde zijn als we er niet helemaal voor gaan. Met de MO11-2 komt het ook wel goed. Voor dit seizoen missen ze misschien nog een beetje de lengte en kracht om het op te nemen tegen grotere meiden, maar dit is een team dat absoluut toekomst heeft.