De meiden van de MO13-2 winnen thriller tegen OFC

Purmerend MO13-2

OFC MO13-1

27 oktober 2018 9:00

De meiden van de MO13-2 van FC Purmerend hadden er zin in vandaag. Het is in de kleedkamer voor de wedstrijd eigenlijk nooit echt stil, maar je merkte aan het team dat ze niet konden wachten om het veld op te gaan. Misschien was het de zon, of de regenboog die boven het veld hing, maar ook bij de warming-up ging het er extra fanatiek aan toe. Vijf van onze meiden waren helaas niet aanwezig (Sara, Meike, Kimberley, Dalila en Ezri), maar Isa en Nadine hadden er wel weer zin in om het team te komen versterken. Ook een nieuwe speelster vandaag, Isabella, die twee weken geleden langs het veld stond met de vraag of ze een keer mee mocht trainen en die al razendsnel een plekje in het team heeft veroverd.

Een wedstrijd tegen OFC, een team dat een aantal plekken boven ons staat en dat al een stuk langer samenspeelt dan onze meiden. We waren dan ook gewaarschuwd, maar dat weerhield de MO13-2 er niet van om gelijk de aanval op te zoeken. Onze aanvoerder Luna stond vandaag in de spits en was vastberaden om een aantal van haar gepatenteerde kanonskogels op het vijandelijke doel af te vuren. Dat leverde al snel succes op. Een keurige aanval van ons team kwam na een mooie pass van Jasmijn bij Luna terecht, die door rende naar het doel en de bal onhoudbaar in de bovenhoek schoot. 1-0!

Dit was een teken voor OFC om een tandje bij te schroeven. Een aantal van onze meiden was iets te ver van hun positie op het veld weggelopen en zo kreeg OFC de ruimte om de aanval te zoeken. Dit leverde al snel de 1-1 op. Zonde, vooral ook omdat het vrij snel daarna uit een corner ook 1-2 werd voor OFC. Toch lieten onze meiden het hoofd niet zakken. Ze bleven in de aanval gaan en combineerden meerdere malen heel netjes met elkaar. Zo kregen wij ook steeds meer de ruimte en was Isa die na wederom een prachtige aanval de gelijkmaker wist te maken. 2-2!

Toch was er in de rust wel het een en ander te bespreken. We benadrukten nog een keer dat de meiden echt wat beter op hun positie moesten letten en dat het goed is om vriendelijk te zijn tegen je gasten, maar dat dat niet betekent dat je dan de deur maar wagenwijd open hoeft te zetten. Je merkte ook hier dat ons team lekker in de wedstrijd zat en dat ze er vol voor wilden gaan. De meiden luisterden goed, staken massaal hun vinger op als we ze vroegen waar het beter kon en waren op gegeven moment zo druk de discussie aan het voeren dat we de tijd even uit het oog waren verloren. OFC stond alweer op het veld, we moesten zodoende snel terugrennen.

De tweede helft was, om een cliche uit de kast te halen, bloedstollend spannend. Beide teams regen de aanvallen aan elkaar en waren meerdere keren dicht bij een doelpunt. Wij waren via Lisa een aantal keer heel gevaarlijk langs de linkerkant, maar kwamen ook meerdere keren goed door het midden. OFC wist ook dicht bij ons doel te komen, maar de verdediging stond in de tweede helft netjes op hun plek. Isa was een linie naar achteren geschoven en bracht zo wat stabiliteit mee, maar ook Do, Frederique, Zeynep, Noa en Tamara stonden gewoon heel goed te spelen. Het middenveld was ook sterk. Jasmijn leidde in de tweede helft de meiden die daar stonden perfect door de wedstrijd heen. Liona, Selin en Isabella wonnen menig duel en wisten gevaar te stichten. De aanval profiteerde hier heel wat keren van. Lisa en Madelief deden prima werk op de flanken, terwijl Luna in de spits naarstig op zoek was naar nog een doelpunt.

Dat kwam uiteindelijk halverwege de tweede helft uit een corner. Jasmijn werkte hem mooi voor het doel, waar hij na wat gekluts voor de voeten van Selin kwam. Zij bekroonde een hele sterke wedstrijd met haar eerste doelpunt, dat ze schitterend in de hoek schoot. 3-2! Er viel een last van de schouders van onze meiden af, maar ze gingen daardoor iets te ver naar achteren terugzakken. OFC kreeg net wat teveel ruimte en voor we het wisten was het alweer 3-3. Zonde! De strijd begon weer van voren af aan. Maar net toen het leek dat we op een gelijkspel aan het afstevenen waren, besloot Isa dat ze daar geen zin in had. Ze pakte de bal vlak voor de achterlijn af en maakte een geweldige rush langs de rechterkant, waarbij ze iedereen het nakijken gaf, inclusief de keeper! 4-3!

Het was nog een spannende vijf minuten tot het einde, maar de MO13-2 wist dit keer goed stand te houden. Wat een fantastische overwinning! Alle lof voor OFC, dan het de hele wedstrijd spannend had gemaakt, maar onze meiden hebben echt een mooie prestatie geleverd. We moeten niet vergeten dat dit team pas goed twee maanden samen bezig is en dat je nu al langzaam maar zeker wat automatismen in het spel ziet sluipen. Het is soms nog een beetje rommelig en er lopen wel eens meerdere meiden op dezelfde plek, wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen, maar het maakt niet uit. Alle 14 meiden hebben zich vandaag weer voor de volle honderd procent ingezet en echt genoten van de wedstrijd, wat uiteindelijk altijd het belangrijkste is. Dat we de punten dan ook nog eens thuis hebben gehouden is dan alleen maar een prachtige bonus!