Stormachtige wedstrijd met een bloedstollend slot

Purmerend MO13-2

ADO '20 MO13-2

3e klasse 3*

16 maart 2019 9:00

Is het nu eindelijk een keer afgelopen met die storm? Wederom een wedstrijd die gedomineerd werd door de wind en de regen, met een hectisch verloop tot gevolg. We hebben afgelopen week ook wel een aantal keer met flinke wind moeten trainen, waardoor we er een beetje ervaring mee zouden moeten hebben, maar heel tactisch wordt een wedstrijd dan toch niet. Toch hebben we een aantal mooie acties van de meiden gezien, en vooral ook veel doelpunten. Jammer dan alleen dat de tegenstander er net zoveel heeft gemaakt als wij.

Een onwennig begin in de storm. De meiden konden niet goed in hun spel komen. Ballen die hoog werden geschoten werden gegrepen door de wind en de regen en kou maakten het er ook niet makkelijker op. We kregen wel kansen. Lisa G en Isabella wisten er een paar keer doorheen te komen, maar speelden de bal dan (mede door de wind) iets te ver voor zich uit, waardoor de keeper een doelpunt kon voorkomen. Dan zul je altijd zien dat je tegenover een team staat dat een stuk efficienter met hun aanvallen omgaat. Twee keer kwam ADO 20 in de buurt van ons doel, twee keer raak. Daarbij ook geholpen door onze meiden, die een van de belangrijkste regels van het voetbal even leken te zijn vergeten: Nooit de bal voor het eigen doel schieten. Op deze manier maak je het je tegenstander namelijk wel heel erg makkelijk en kan je er als keeper eigenlijk ook niks meer aan doen. Zo stond het na 20 minuten 0-2 voor ADO 20.

Vervelend, maar we begonnen nog niet te wanhopen. Onze meiden zijn behoorlijk veerkrachtig en hebben dit seizoen wel vaker een achterstand weggewerkt. Daar kwam bij dat we, ondanks de twee tegengoals, toch wel het beste van het spel hadden. Gelukkig wisten we nog voor de rust de aansluitingstreffer te maken. Lisa H brak mooi door de verdediging heen en schoot de bal er prachtig in: 1-2! Dan ga je toch met een veel fijner gevoel de rust in. In de kleedkamer hadden we eigenlijk maar 1 boodschap voor de meiden: Nooit de bal voor het eigen doel schieten! Dit was het thema van de hele bespreking, je gaat er dan eigenlijk wel een beetje vanuit dat er ook wel iets van blijft hangen. In ieder geval waren de meiden er op gebrand om de achterstand weg te werken.

Wat volgde waren vijf fantastische minuten. Met een paar prachtige aanvallen van onze kant werd ADO 20 helemaal weggetikt en stond het door Isabella en Luna 3-2! Isabella met een mooie loopactie die ze afrondde met een goal, Luna met een mooi schot van grotere afstand. De opluchting langs de kant was groot en we hadden eigenlijk wel een beetje het gevoel dat het nu allemaal wel goed zou komen. We hadden er echter geen rekening mee gehouden dat onze meiden in een vrijgevige bui waren. Twee keer achter elkaar werd de bal voor het doel weggewerkt door onze verdedigsters, waarna deze door ADO 20 werd opgepikt en genadeloos tegen onze touwen gewerkt. En zo was de mooie voorsprong weer omgebogen in een onverdiende achterstand. De 3-4 viel ook nog eens vlak voor tijd, dus het zag er allemaal niet best uit. Een laatste wanhoopsaanval van onze kant werd met de hand aangeraakt door een speelster van ADO 20, zodat we op een meter of 20 afstand nog een vrije trap mochten nemen. Onze vaste vrije trappen neemster Luna stond net langs de kant, maar Isabella heeft bij de trainingen laten zien ook over een hard schot te beschikken. Ze schoot de bal in een keer richting doel, waar hij prachtig in de hoek vloog. 4-4! Vrijwel direct daarna werd er afgefloten en konden we opgelucht ademhalen. Onze meiden hadden meer verdiend dan een gelijkspel, maar het was in ieder geval geen nederlaag geworden.

We kunnen de wind en de regen wel de schuld gaan geven, maar daar had het andere team ook last van. Wat we wel hebben gezien is dat de meiden te weinig rust namen, waardoor ballen snel weg werden geschoten en niet op de juiste plek aankwamen. En dat wegwerken voor het doel... Dat is wel echt een dingetje waar we het op de komende training maar eens over moeten hebben ;-)

Wat we echter ook hebben gezien is een team dat er weer keihard voor heeft gevochten. Alle meiden hebben ondanks het rotweer echt hun best gedaan en alles gegeven. Daar kunnen we alleen maar heel erg trots op zijn. Sowieso waren er meer dan genoeg positieve dingen die we uit deze wedstrijd mee kunnen nemen naar volgende week. De verdedigende meiden lieten hun koppies niet hangen na de tegendoelpunten en bleven knokken voor de bal. Samen met Ezri hebben ze dan ook heel wat aanvallen onschadelijk gemaakt, laten we dat niet vergeten! Het middenveld had het niet makkelijk, maar wist wel veel duels te winnen. En aanvallend werd er heel veel gevaar gesticht, wat toch vier fraaie doelpunten opleverde.

Vier wedstrijden gespeeld in deze competitie en nog steeds ongeslagen. Virtueel zelfs eerste in de poule! Volgende week met (hopelijk) zonnig lenteweer tegen de nummer laatst. We gaan er komende week gewoon weer lekker tegenaan om weer een wereldwedstrijd op de mat te kunnen leggen.

Patrick
Foto's van Patrick en Jonna