O14-1 doet zichzelf tekort

FC Uitgeest JO14-1

28 september 2019 10:30

Vorige week opende de O14-1 de competitie met een redelijke kansloze thuisnederlaag tegen Volendam. Met een 3-0 achterstand gingen we de kleedkamer in en uiteindelijk werd het 4-0. Bij Volendam kon je duidelijk zien dat ze al beter op elkaar zijn ingespeeld als wij. Ze wisten elkaar met gemak te vinden en hun positiespel was goed, in tegenstelling tot die van ons. Wij waren duidelijk nog op zoek naar patronen, en elkaar. Hoe zou dat vandaag gaan?

In een stevige wind en onder een lucht met onheilspellende bewolking, mocht Purmerend aftrappen. Van begin af aan was duidelijk dat dit een andere wedstrijd ging worden als vorige week. Purmerend zette goed druk en had letterlijk en figuurlijk de wind in de rug. Helaas maakten we weinig gebruik van die wind, want een verrassend schot op doel bleef uit. Toch verdedigden wij rond de middenlijn en hadden we Uitgeest redelijk bij de strot. Tot 2x toe mocht Sean zelfs alleen op het doel af, maar helaas had hij het vizier niet op scherp.

Naarmate de eerste helft vorderde kreeg Uitgeest meer grip op de wedstrijd en ging het redelijk gelijk op. Toch leidde het niet tot gevaar en stond onze verdediging goed. Vooral Riyad vormt al een rots in de branding centraal achterin. Met zijn grote sterke lichaam is hij menig aanvaller de baas. 0-0 was ook de ruststand, maar het was Purmerend die zich de betere ploeg mocht noemen.

De tweede helft vertoonde hetzelfde beeld als de eerste helft. Purmerend was de ploeg met initiatief en Uitgeest stelde daar niet veel tegenover. Het was dan ook Purmerend die wederom een opgelegde kans miste en verzuimde zichzelf te belonen. Ook zag Sem een goed genomen vrije trap gekeerd door de keeper. Verder was ons spel over het algemeen een beetje rommelig. Er werd maar weinig gebruik gemaakt van de ruimtes op de flanken en veel ballen gingen door het midden. Ook maakten we het ons af en toe onnodig moeilijk door bij balaanname de drukte in te draaien i.p.v. open te draaien en met overzicht de bal rond te spelen. Het zorgde ervoor dat we de wedstrijd niet wisten te beslissen en de 0-0 op het scorebord bleef.

Conclusie: we zijn er nog niet, moeten onze patronen nog vinden en beter op elkaar ingespeeld raken. Ook lopen we nog regelmatig uit positie, waardoor we elkaar soms in de weg lopen en de ruimte onnodig klein maken. Het zijn echter allemaal dingen die vanzelf beter gaan! Dat we een leuk team hebben en voor elkaar willen strijden is een feit. Bovendien bestaat dit team uit jongens met een rood-geel hart. Velen kennen elkaar namelijk nog uit de -F- en zijn al die tijd trouw gebleven aan FC Purmerend. Wellicht is dit de start van een mooie toekomst, waarbij het team bij elkaar blijft en straks, wie weet, in de Zondag-1  samen Hoofdklasse spelen.

Of loop ik nu te hard van stapel? :)

Vincent