O14-1 pakt winst in matig duel

SDOB JO14-1

12 oktober 2019 10:15

Sterk Door Onderling Begrip, oftewel SDOB uit het pittoreske Broek in Waterland, was vandaag onze opponent. Na 3 wedstrijden, 1 punt en een doelsaldo van -11, moest SDOB het kind van de rekening worden. Zij hadden immers met 14-0 verloren van Volendam en wij 'maar' met 4-0, dus een simpel rekensommetje zou een stand moeten opleveren van minstens 10-0 in het voordeel van Purmerend... Toch?

Op een kunstgrasveld mocht Purmerend de aftrap nemen tegen een groen SDOB. Toch leuk hoe dat werkt in het amateurvoetbal, een thuisclub die uit coulance een andere kleur aantrekt. Het was echter de kleur Geel die letterlijk en figuurlijk het nadrukkelijkst aanwezig was. Purmerend liet zowaar wat combinatievoetbal zien en was SDOB steeds een stapje voor. Daar waar scoren tot nu toe een probleem was, waren we nu zeer effectief. Remzi strafte tot 2x toe een fout van de keeper af en zo stond het binnen afzienbare tijd al 2-0 voor Purmerend. Vooral de 2e goal van Remzi was een plaatje. Door kort op de verdediging te zitten wist Remzi na een slordige uittrap van de keeper de bal te veroveren en vervolgens met een mooi geplaatst schot, van een meter of 20, de bal achter de keeper te plaatsen. Heerlijk doelpunt!

Door de eerste voorsprong deze competitie, kregen de mannen vertrouwen en werd er wat minder krampachtig gevoetbald. Toch was het nog steeds niet foutloos. Vooral de keuzes die we maken moeten beter. Zo spelen we met regelmaat een speler aan die bij 3 man in de dekking staat, terwijl er naast ons een medespeler compleet vrij staat. Of we nemen een bal aan en draaien vervolgens precies de verkeerde kant op waardoor er meteen 2 tegenstanders voor de neus staan, in plaats van 'open' te draaien en ruimte te creëren. Het heeft deels te maken met elkaar beter leren kennen, maar ook met coaching in het veld. Je mag best je medespeler aanspreken als hij je over het hoofd heeft gezien, of een bal in de voeten van de tegenstander passt. Maar ook om de bal vragen en vertellen waar je 'm wilt hebben (in de ruimte bijvoorbeeld) en vervolgens een loopactie maken, zien we ook nog veel te weinig. Maar zoals het spreekwoord zegt: de beste stuurlui staan aan wal. Ongetwijfeld gaan de patronen nog komen, een kwestie van tijd.

Intussen was Sean in het veld gekomen voor Yentl, die last had van zijn knie. Sean was toch wel een beetje 'kampioen kansen missen' de afgelopen wedstrijden, maar vandaag rekende hij af met alle twijfel. De eerste goal kwam na een mooie actie en pass van Bram. Dwars door het midden kreeg Sean de bal, die vervolgens goed wegdraaide en op zijn eigen herkenbare manier keihard op het doel af sprintte. Voor een keeper moet dat best intimiderend zijn als zo'n grote, sterke aanvaller op je afstormt. Sean rondde zijn sprint nu af met een snoeiharde pegel, ongeveer links van het midden. De keeper had hem kunnen vangen, maar was waarschijnlijk met bal en al het doel in gevlogen. 3-0 en het was nog niet eens rust.

Kort na de 3-0 mocht SDOB echter wat terug doen, en werd een pijnlijke miscommunicatie tussen Lars en Thomas afgestraft. 3-1. Hier kan ik van alles over schrijven (zoals dat het onnodig en stom is en zo) maar daar schiet niemand wat mee op. We gaan ervan uit dat dit een les is hoe het niet moet. Op slag van rust was het in ieder geval weer Purmerend die scoorde. Dankzij heel alert reageren van Sean, die de bal na een schot op doel (weet even niet van wie) de bal in de rebound met een halve sliding de goal in gleed. Russtand was 4-1, in het voordeel van Purmerend. Lekker!

De tweede helft was het allemaal helaas een stuk minder als de eerste helft. SDOB was ook iets feller en wij juist wat minder. Wat soms jammer is, en wat we de tweede helft vaker zagen als in de eerste helft, is dat we de bal met een poeier naar voren schieten, zonder een bedoeling. Zeker als je met 4-1 voor staat, mag je meer risico nemen en creativiteit tonen. Ga 's lopen met de bal, speel een mannetje uit, en probeer met overzicht je medespeler te vinden. De keer dat we dat wel goed deden, leidden we meteen een mooie aanval in, die eindigde bij Sean. Door wederom een goeie pass vanuit het middenveld kon Sean weer als een raket op het doel af. Ook deze maakte hij goed af, waardoor hij een zuivere hattrick op zijn naam kon zetten. Jammer dat we met de bal van de tegenstander speelde, anders had hij hem mee naar huis mogen nemen. ;-)

SDOB mocht nog de 5-2 maken, door een voorzet die blijkbaar door iedereen verkeerd werd ingeschat, behalve door de vrijstaande aanvaller van SDOB, die de bal met gemak kon intikken. Tja, en zo kwetsbaar zijn we dan ook wel weer...

We kunnen terugkijken op een goede wedstrijd. Een mooie en verdiende overwinning van Purmerend. We zijn er nog niet, maar deze is wel effe lekker. Mannen, gefeliciteerd!

Vincent