Etop-WSV`30 E1 (6-2)

E-pupillen, E1, Groep 1 08

23 augustus 2014 10:00

Edward Jacobs

Zaterdag 23 augustus was het zover! Na een goede oefenwedstrijd tegen Fortuna Wormerveer afgelopen woensdag mochten we voor het eerst dit seizoen voor het 'eggie'.
Dan loop je als team direct tegen organisatorisch punt aan. Voor onze 9 tegen 9 wedstrijden zal telkens door onszelf het veld moeten worden uitgezet. Dit kan niet van te voren worden gedaan omdat voor ons het hele veld nodig is voor de F wedstrijden. Als trainers hebben we geen tijd om dit zelf te doen, daar we die tijd nodig hebben voor het controleren/strikken van de veters, de wedstrijdbespreking en de warming up. We hebben de ouders nodig om het veld uit te zetten. Het was fijn om te zien dat dit soepeltjes werd opgepakt. Dank daarvoor aan de ouders die dit vandaag deden. Ik ga ervan uit dat de ouders onderling zorgen voor het rouleren van deze taken.
We moeten het toch echt samen doen -:)
We begonnen de wedstrijd vrij moeizaam, doordat WSV stug verdedigde en kort dekte hierdoor konden we moeilijk opbouwen. We maakten het onszelf extra moeilijk door niet de buitenkant te zoeken maar deze ruimte zelf dicht te lopen door te veel naar binnen te gaan waardoor het voor de goal van WSV te druk werd om te combineren. Over links liep het iets beter en daar kwamen de meeste aanvallen vandaan die ons wel wat mogelijkheden opleverden die we niet konden omzetten in goals. Daarnaast hielden we ons achterin niet goed aan de afspraken. In plaats van slechts 1 verdediger die aansloot bij de aanval en de andere 2 achterbleven en naar binnenknepen, waren geregeld alle 3 verdedigers mee naar voren.
Hieruit werd door WSV dan ook gescoord.
Toen Marc erin kwam werd door zijn fanatieke instelling en brute kracht met succes een goal geforceerd en de wedstrijd opengebroken. Met 1-1 gingen we de rust in.
In de rust hebben we alle afspraken aangescherpt. De 2e helft zag de verdediging er veel beter uit. Er werd heel goed gecoacht. Met name Nick was hierin nadrukkelijk te horen. Nu ligt verdedigen niet alleen bij de verdedigers maar bij alle spelers. Maar bij alle spelers die bij balverlies direct zouden moeten omschakelen. Als dat niet gebeurt, in dit geval op het middenveld waar een duel werd verloren, kan de tegenstander vrij gemakkelijk counteren en hun spits vrij voor de goal zetten en scoren. M.a.w., als we een duel verliezen moet je direct omschakelen en het je tegenstander zo moeilijk mogelijk maken om uit te voeren wat hij in gedachten heeft. Als je zorgt dat je met hem blijft meelopen zal hij wat anders moeten verzinnen, waardoor jij de tegenaanval al voor een belangrijk deel minder gevaarlijk hebt gemaakt. Je hoeft dus niet altijd de bal te heroveren, meestal lukt dat zelfs niet. Maar je tegenstander dwingen tot het maken van een fout is wat je moet proberen te bereiken en dat doe je door altijd met hem mee te lopen.
In de 2e helft liepen de aanvallen ook beter. Deels doordat de tegenstander het felle storen van de 1e helft niet meer kon opbrengen en deels doordat we sneller combineerden. Wat heb ik hiervan genoten zeg. De dieptepassen, de steekpassen waren fraai en effectief. In dit opzicht wil ik Bas een extra compliment maken. In de nabespreking vroeg ik Bas hoe het kwam dat hij nu zoveel goeie assists kon geven waar kansen uit ontstonden en zelfs goals uit vielen. Hij gaf aan dat hij heel snel had gekeken wie hij kon aanspelen! En dat is precies waarop wij als trainers hameren: altijd kijken wie er vrij staan, nog voordat je zelf de bal hebt en dan direct spelen dan zal je zien dat je altijd 2 afspeelmogelijkheden hebt. Dit alles dus in plaats van meer dan 3 stappen te lopen met de bal. Voor de buitenspelers geldt dat je eigenlijk een van de belangrijkste bronnen bent voor je medespelers die in scoringspositie zijn. Dat zijn de spits of opkomende middenvelders of verdedigers. Zorg dat je het veld breed houdt, zodat je ook een goed overzicht hebt en kan zien waar de bal naar toe moet.
We hebben gezien dat we weer even moeten wennen aan het vasthouden aan afsprekend en posities. Dat is natuurlijk heel normaal in de 1e wedstrijd van het seizoen. Het kunnen omschakelen in het hoofd, het kunnen verwerken van informatie en begrijpen hoe het op het veld moet worden uitgevoerd komt terug in het vasthouden aan afspraken en posities. is een belangrijke ontwikkeling dit seizoen. belangrijks voor dit seizoen. Wat een erg prettige constatering is, is dat onze groep spelers heeft laten zien dat ze aanwijzingen en afspraken op zich zelf wel begrijpen. Immers, ze hebben deze zaken na de rust uitstekend uitgevoerd. Het geeft mij vertrouwen in een sterke ontwikkeling van deze selectie dit seizoen.
Ik kijk nu al uit naar de volgende 9 tegen 9 wedstrijd tegen Fortuna Wormerveer. Voor deze wedstrijd zullen we overigens 2 spelers uit de E2 oproepen omdat Merijn en Dion er niet zijn.
Anil